Herstructurering Staatsliedenbuurt

In de Staatsliedenbuurt bezit WOONstichting Gendt 92 sociale huurwoningen. De woningen (15 senioren- en 77 eengezinswoningen) zijn in de jaren zestig gebouwd als tijdelijke woningen maar zijn uiteindelijk toch bijna zestig jaren blijven staan. De bewoners hebben de wijk netjes bijhouden, daardoor zag de wijk er verzorgd uit. De de woningen voldoen echter niet meer aan de duurzaamheidswensen en het comfort van deze tijd. Er is onderzoek gedaan om de woningen te renoveren, echter de kosten daarvan lagen op hetzelfde niveau als nieuwbouw. Daarom is er besloten om de woningen te gaan slopen en nieuwbouw te realiseren.

In de wijk worden 92 sociale huurwoningen en 29 koopwoningen gerealiseerd. De woningtypen zijn verschillend. De 92 sociale huurwoningen worden voor de WOONstichting gerealiseerd. De overige woningen zullen door de ontwikkelaar de firma Van Wijnen verkocht worden.

Naast eengezinswoningen, zullen er ook woningen komen voor één en twee persoonshuishoudens voor jongeren en ouderen. Ook zal er een breder huuraanbod van woningen komen dan nu het geval is.

WOONstichting Gendt heeft dit project gegunt aan de firma Van Wijnen. Wij verwachten dat de bestemmingsprocedure uiterlijk in het eerste kwartaal van 2022 afgerond wordt en dat kort daarna met de bouw kan worden gestart. Uiterlijk eind 2024 worden de laatste woningen opleverd.