Herstructurering Staatsliedenbuurt

In de Staatsliedenbuurt verhuurt WOONstichting Gendt 92 sociale woningen. De woningen (15 senioren- en 77 eengezinswoningen) zijn in de jaren zestig gebouwd als tijdelijke woningen maar zijn uiteindelijk toch bijna zestig jaren blijven staan. Doordat de bewoners de wijk netjes bijhouden, ziet de wijk er nog verzorgd uit maar de woningen voldoen niet meer aan de duurzaamheidswensen en het comfort van deze tijd. Er is onderzoek gedaan om de woningen te renoveren, echter de kosten daarvan lagen op hetzelfde niveau als nieuwbouw. Daarom is er besloten om de woningen te gaan slopen.

In de wijk zullen ongeveer 120 nieuwe woningen worden gerealiseerd met verschillende woningtypen. Circa 95 woningen worden voor de WOONstichting gerealiseerd. De overige woningen zullen door de ontwikkelaar die we selecteren verkocht worden.

Naast eengezinswoningen, zullen er ook woningen komen voor één en twee persoonshuishoudens voor jongeren en ouderen. Ook zal er een breder huuraanbod van woningen komen dan nu het geval is.

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de voorbereiding van de aanbesteding. Wij verwachten dat de bestemmingsprocedure uiterlijk in het eerste kwartaal van 2022 afgerond wordt en dat kort daarna met de bouw kan worden gestart. Uiterlijk eind 2024 worden de laatste woningen opleverd.