Tip voor een veilige zomer

Geplaatst op: 29 juni 2017

Binnenkort breekt de vakantieperiode weer aan. Voor hen die langere tijd van huis gaan hieronder een aantal tips waar rekening mee gehouden kan worden zodat u met een gerust hart op vakantie kunt.

1. Plak een nee/nee sticker op de brievenbus om overtollige reclamepost te voorkomen of vraag iemand om je brievenbus/ deurmat regelmatig te legen. Leg de post niet in stapeltjes op tafel, maar uit het zicht, in een kast bijvoorbeeld.
  2. Berg juwelen en andere kostbaarheden op, natuurlijk in een gecertificeerde kluis.
  3. Zet een tijdschakelaar op alle lampen die je normaliter ’s avonds aan hebt en stel ze in op verschillende tijdstippen. Laat de lamp in de slaapkamer met een aparte tijdschakelaar een kwartiertje aan nadat alle lampen in de woonkamer zijn uitgegaan. Stel buitenverlichting in met een licht – donkerschakelaar.
  4. Wanneer  de lamellen of gordijnen normaal gesproken helemaal dicht zijn bij het slapen gaan, verander dat dan een paar weken voordat je op vakantie gaat. Laat ze half open zodat je overdag en ’s avonds wel naar binnen kunt kijken, maar daarbij geen zicht hebt op de hele kamer. Kijkt een inbreker stiekem naar binnen, dan kan hij niet de complete ruimte overzien.
  5. Ruim de woonkamer en keuken juist niet perfect netjes op. Laat een krant of boek open op tafel liggen alsof je zo weer verder kunt gaan lezen.
  6. Vraag een van de buren om een oogje in het zeil te houden en post niet teveel op social media waaruit blijkt dat je langere tijd niet thuis bent. Of stel je privacy-instellingen van Facebook zodanig in dat alleen goede vrienden en familieleden je kunnen volgen.
  7. Doe de inbraakpreventie check via http://www.inbraakmislukt.nl
  8. Kijk het hang- en sluitwerk nog eens kritisch na. Ramen (ook klepraampjes) en deuren op slot en rolcontainer niet los in de tuin maar in de afgesloten schuur zodat het geen opstapplaats wordt naar een balkon of aanbouw.
  9. Voorkom vorming van legionella. Indien u langer als een week van huis bent geweest, alle watertappunten (warm- en koud water) goed door spoelen. Zorg dat alle tappunten wekelijks gebruikt worden. Zo voorkom je dat het water in de installatie te lang stil staat en zich door opwarming van het koude water de legionella bacterie zich daarin kan ontwikkelen.
  10. Met name verneveling  via de douchesproeier van druppels dient voorkomen te worden. U kunt dit het beste doen door de douchekop in een emmer water onder te dompelen en het water minimaal 2 minuten te laten lopen.