Verslag Burendag 2018

Geplaatst op: 01 oktober 2018

Gendt viert jaarlijks mee met de landelijke Burendag. Ook dit jaar zochten op diverse plaatsen in Gendt buren elkaar op. Soms voor ‘gewoon’ gezellig samen een kopje koffie, soms om gezamenlijk de handen uit de mouwen te steken om de buurt te verfraaien.

Zaterdag 22 september gaf qua weer van alles wat. Wolkenvelden met soms een bui maar soms ook met zonnetje. Gelukkig waren alle organisatoren hierop voorbereid en konden alle activiteiten doorgang hebben. Namens Woonstichting Gendt brachten Michel Hodes, Dineke Obdam, Tonnie de Jong, Resi Elbers en Cora Barten een bezoek aan de diverse locaties.

In het Hof van Breunissen werd dit jaar niet afgeweken van het concept van de afgelopen jaren. De buren starten in de ochtend met koffie en thee met een kleinigheidje. Aansluitend doen ze gezamenlijk gezelschapspelletje en ze sluiten af met een lunch. De komst van een tiental kinderen uit de Staatsliedenbuurt maakte deze burendag uniek.

De kinderen gingen aan de slag om voor de bewoners plakjes cake te versieren. Met slagroom, verse aardbeien, dropveters, smarties en noem maar op werden de plakjes cake omgetoverd tot mini-taartjes. Het was smullen voor jong en oud.

Daarna gingen de ouderen spelletjes doen en maakten de kinderen met verf, wasco, potloden en stiften tekeningen van hun droomhuis. Pachtige huizen met puntdaken en een rokende schoorsteen, zon en regenboog kwamen tot leven. In en om het droomhuis van Milan bevonden zich veel dieren. Diano en zijn zus Eleni wilde beide graag in hun droomhuis een toilet boven.

Vroeg in de middag werd er gestart met de activiteiten aan de Huis te Gendt. Gezellig met elkaar in hun eigen partytent werd er genoten van een hapje en een drankje. De mannen van de Huis te Gendt hadden ervoor gezorgd dat de partytent een eventuele bui en windstoot kon weerstaan. Blij verrast was de buurt dat Dineke Obdam dit jaar drie vrouwelijke collega’s had meegenomen. Alle vier werden zij hartelijk welkom geheten en direct werden er extra stoelen aangeschoven… later in de middag was er een heerlijk buffet voor de inwendige mens geregeld.

Aan de Burchtgraafstraat werd rond de klok van drie uur een start gemaakt met de festiviteiten. Helaas werden zij getracteerd op een fikse regenbui, maar in de partytent werd niemand nat en werd er onverminderd genoten van koffie en thee met zelfgebakken cake. Aansluitend gingen de festiviteiten voor alle bewoners (van de huur- en koop- van bestaande en nieuwbouw woningen) in de vorm van verschillende spelletjes in afgeslankte vorm ‘gewoon’ door.