Woning aanpassen

U woont in een woning die eigendom is van WOONstichting Gendt. U mag uw woning naar uw persoonlijke smaak aanpassen en er een thuis van maken. U kunt de woning van binnen schilderen, behangen en stofferen zoals u zelf wilt. Misschien wilt u wel een mooiere badkamer, een aanbouw of extra toilet? Ook dat is mogelijk. Er zijn een aantal regels waaraan u zich moet houden als het gaat om het aanpassen van uw woning.

Aanvraagformulier woningaanpassing

Zelf klussen

Klusttips vindt u veelal op klussites of sites van bouwmarkten. Doe hier uw voordeel mee. Indien u twijfelt over de juistheid van deze informatie of een vraag heeft over een klus die u zelf wilt doen, neem dan gerust contact met ons op.

Woning aanpassen - ZAV-regeling

Sommige huurders zijn handig en kunnen veel klusjes zelf opknappen, anderen zijn minder handig en laten klusjes door derden uitvoeren. Het aanbrengen van wijzigingen aan uw woning noemen we ZAV. ZAV staat voor Zelf Aangebrachte Verandering. Met een ZAV brengt u wijzigingen aan, aan het eigendom van WOONstichting Gendt. In een aantal gevallen heeft u onze toestemming nodig voor het aanbrengen van een ZAV. Lees daarom voordat u gaat beginnen de ZAV-regeling door en voorkom daarmee problemen. Heeft u vragen over het aanpassen van uw woning? Neem dan contact met ons op.

Toestemming aanvragen

U vult het Aanvraagformulier voor het zelf aanpassen van uw woning in. U stuurt dat naar ons toe en dan nemen wij uw aanvraag in behandeling. U krijgt schriftelijk of via email antwoord op uw vraag. Als u onze goedkeuring heeft ontvangen, kunt u aan de slag.

Voor de volgende zaken heeft u in ieder geval onze toestemming nodig:

• het verwijderen van vaste kasten en schoorsteenkanalen;
  • het samenvoegen van ruimten zoals woonkamer en keuken of slaapkamers;
  • het plaatsen van een vaste trap;
  • het uitbreiden van de woning met een aanbouw aan de woonkamer, keuken, etc.;
  • het plaatsen van een (tuimel)dakraam of dakkapel;
  • het bouwen van een stenen of houten berging, garage, tuinhuisje, serre, etc.;
  • het aanbrengen van isolerende maatregelen zoals glasisolatie, dakisolatie etc..

Onderhoud aan uw eigen woningaanpassing

Wanneer u zelf uw woning aanpast, bent u automatisch verantwoordelijk voor het onderhoud en de reparaties aan de door u aangebrachte voorziening. Ook bent u zelf aansprakelijk voor eventuele schade die wordt veroorzaakt door het aanpassen van uw woning.

Langer zelfstandig wonen

Voor woningaanpassingen die u in de gelegenheid stellen om langer in uw woning te blijven wonen, dient u in eerste instantie contact te leggen met de Gemeente Lingewaard (WMO-loket). Wordt u aanvraag daar niet goedgekeurd, dan kunt u bij ons een aanvraag doen voor ons project Langer Zelfstandig Wonen. De spelregels voor het Langer Zelfstandig Wonen vindt u hier.