6 directeuren namen een kijkje in de Gendtse keuken

MKW, het Platform voor Middelgrote en Kleine Woningcorporaties, organiseerde 8 november op vier locaties een bijeenkomst voor directeuren van woningcorporaties. Één van deze locaties was bij ons in Gendt. Hier kregen zij een kijkje in de keuken van onze aanpak van de herstructurering van de Staatsliedenbuurt. Want dat deden we anders dan anders.

Onze uitdaging

We vertelden de gasten over de uitdaging waar we voor stonden: 92 huurwoningen in de Staatsliedenbuurt in Gendt voldeden niet meer aan de eisen van deze tijd. Daarom besloten we in 2019 deze verouderde huurwoningen te slopen en te vervangen door nieuwbouw.

Versnelling van nieuwbouw door vroegtijdige samenwerking

Voor de gunning van dit project stelden we samen met de gemeente een programma van eisen op. We kozen ervoor om voor het maken van het stedenbouwkundig plan, maar ook de uitvoering van de sloop, de bouw én de inrichting van het openbaar gebied één partij te selecteren. Ook de beoordeling deden we samen de gemeente Lingewaard. Daarnaast konden  omwonenden en huurders hun voorkeur aangeven. Uiteindelijk viel de keuze viel op de firma Van Wijnen.

Kwaliteit en prijsvoordeel door bouw in fabriek

Van Wijnen vertelde tijdens de middag over hoe zij het hele proces hebben ervaren. Zij maakten met een hele groep collega’s in 5 weken het plan en de aanbieding. Doordat zij woningen in hun eigen fabriek bouwen (FijnWonen concept) konden zij een hoge kwaliteit, doorlooptijd én een prijsvoordeel bieden. Van Wijnen ontzorgt ons omdat zij ons alles uit handen nemen.

Materialen krijgen een tweede leven

Om hergebruik te stimuleren, kozen we niet alleen voor circulair slopen, maar kregen omwonenden ook de kans om bruikbare materialen te verzamelen tijdens het struikroven en woningplukken. Dat was een groot succes: we kregen meer dan 200 aanmeldingen. De straten stonden vol met auto’s en aanhangwagens én veel materiaal krijgt een tweede kans.

Na de nieuwbouw is de buurt bovendien een stuk groener: daarom noemen we het vanaf nu Staatsliedenpark.

We kijken terug op een mooie dag!