Struikroven en Woningplukken

Op zaterdag 7 mei organiseerde WOONstichting Gendt het evenement Struikroven en Woningplukken

Wat houd Struikroven en Woningplukken in?

Eigenlijk is het letterlijk wat er staat. Struikroven is het redden van bestaand groen uit voor- en achtertuinen. De beplanting krijgt een nieuwe bestemming. Struikroven is inmiddels een bekend fenomeen. Woningplukken is echter  nieuw en bedacht door WOONstichting Gendt. Het betekent letterlijk het leeghalen van woningen (denk hierbij aan deuren, keukens, laminaatvloeren, deurbeslag enzovoort). Maar ook bestrating en tuinhuisjes en andere spullen mogen gratis worden meegenomen.

Waarom en waar werd dit event gehouden?

In Gendt wordt binnenkort de Staatsliedenbuurt grotendeels gesloopt omdat deze niet meer aan de duurzaamheidswensen en het comfort van deze tijd voldoen. WOONstichting Gendt laat er 92 sociale huurwoningen bouwen. Door de ontwikkelaar worden 29 koopwoningen gerealiseerd. In en om de woningen is echter nog veel materiaal wat nog prima hergebruikt kan worden. WOONstichting Gendt wil  duurzaam en maatschappelijk verantwoord werken. Het gratis weggeven van deze materialen aan mensen met een kleine portemonnee ligt daarom in de denkwijze van WOONstichting Gendt.

Een dag met een gouden randje, hoe is deze verlopen?

Het was oprecht een dag met een gouden randje. Een fantastische dag waar een bijzonder mooi event centraal stond en waar heel veel mensen dankbaar gebruik van hebben gemaakt. We hebben meer dan 200 aanmeldingen gehad en de straten stonden vol met auto’s en aanhangwagens. We hebben veel tevreden mensen zien vertrekken met hun auto’s en aanhangers vol met goede materialen die hergebruikt gaan worden. Het weer was ons gelukkig goed gezind. Voor de vrijwilligers, deelnemers en omwonenden was er een baristakar aanwezig.

Welke corporatie volgt?

WOONstichting Gendt is trots op het event en hoopt dat meerdere corporaties en instanties dit initiatief zullen volgen om op deze manier duurzaam en maatschappelijk verantwoord te werken en mensen met een kleine portemonnee te kunnen helpen aan goede herbruikbare materialen.

WOONstichting Gendt bedankt haar medewerkers en alle andere vrijwilligers die van deze dag een bijzonder mooi gedenkwaardig event hebben gemaakt, één met een gouden randje.

Zie hieronder een fotoreportage van het event