WOONstichting Gendt en Waardwonen kiezen samen voor ViewPoint, een web gebaseerd ERP-systeem

Voor wie het niet weet: Enterprise Resource Planning (ERP) is een ICT-systeem dat organisaties helpt om hun belangrijkste bedrijfsprocessen te automatiseren en te beheren. Waardwonen en WOONstichting Gendt wilden allebei een nieuwe oplossing kiezen voor de huidige systemen, en gingen daarvoor samen een selectieproces in. “Door samen een nieuw systeem te implementeren, kunnen we kosten en kennis delen. Bovendien kunnen we ook het beheer delen.”

Germa Knuver (directeur-bestuurder WOONstichting Gendt) en Erik Cuppen (directeur-bestuurder Waardwonen) vertellen over het hoe en waarom van deze keuze. Germa: “Doordat we relatief kleine corporaties zijn, kennen we onze huurders goed en kunnen we inspelen op persoonlijke vragen. Maar we zijn soms ook kwetsbaar als kleine corporatie, daarom zoeken we samenwerking met andere corporaties. WOONstichting Gendt en Waardwonen werken al veel samen, we maken bijvoorbeeld samen prestatieafspraken en nu kiezen we dus ook samen voor hetzelfde systeem.”

Breed projectteam van medewerkers
Erik: ”We zijn twee zelfstandige organisaties, maar onze werkprocessen hebben veel overlap. Bovendien waren we allebei toe aan een heroverweging van onze huidige systemen. We kozen samen voor adviesbureau VVA-informatisering om ons selectieproces te begeleiden: met welk ERP-systeem gaan we verder? Met een breed projectteam van medewerkers - uit alle operationele afdelingen van Waardwonen en WOONstichting Gendt - hebben we vervolgens het onderzoeks- en adviesproces doorlopen.

De partijen die wilden deelnemen aan de aanbesteding hebben we gevraagd wat volgens hen de beste oplossing en aanpak is. Daarbij hadden we vooraf een beknopt programma van eisen, voornamelijk gericht op de functionaliteiten die we nodig hadden. Uiteindelijk bleek het pakket ViewPoint van Itris het beste aan te sluiten.”

Uiterlijk januari 2024 live
Al in januari 2023 gaan we beginnen met de implementatie. Dan start het traject van inrichten, testen, medewerkers opleiden, live gaan en aan de slag. Waardwonen en WOONstichting Gendt verwachten beiden uiterlijk in januari 2024 met ViewPoint te werken.