Antwoord op vragen over verduurzaming woningen

Begin dit jaar is WOONstichting Gendt begonnen met het verduurzamen van 63 woningen met een slecht energielabel (D, E, F of G). We krijgen regelmatig vragen over dit project. In dit artikel geven wij antwoord op die vragen.

Waarom wordt mijn woning niet verduurzaamd?

Uw woning wordt nu niet verduurzaamd omdat het energielabel A, B of C heeft. Deze woningen zijn daarom niet opgenomen in dit project. Omdat er veel geld nodig is om te verduurzamen is besloten niet alles tegelijk te doen. In de komende jaren zullen we verder gaan met het verduurzamen van andere woningen.

Klopt het energielabel van mijn woning wel?

Het energielabel van uw woning klopt met het moment van de opname. Soms is een energielabel wat ouder, dat komt omdat ze 10 jaar geldig blijven. In 2024 gaan we weer een groot aantal woningen opnemen waarvan het energielabel afloopt. De eisen van nu zijn strenger dan de eisen van 10 jaar geleden. Dat kan betekenen dat uw woning nu slechter zal gaan scoren.

Waarom wordt de woning van mijn buren wel verduurzaamd?

Uw woning is hetzelfde als die van uw buren, maar het energielabel van uw buren is lager. Dat kan komen omdat er in het verleden in uw woning wel dubbel glas is geplaatst en bij uw buren niet. Dat heeft toen gezorgd voor een beter label. In het project is gekozen om de woningen individueel aan te pakken.

Waarom wordt niet gewoon het hele complex meteen verduurzaamd?

Dat heeft met de individuele aanpak van dit project te maken, waarbij we de woningen met de allerslechtste labels eerst wilden verbeteren. Nu dit bijna klaar is, maken we plannen om verder te gaan met hele woonblokken.

Lees meer over de verduurzaming in het nieuwsbericht Aan de slag met verduurzaming van 63 woningen met een slecht energielabel.