Waarom wij bij 4 appartementen in het Staatsliedenpark om een motivatiebrief vroegen

In de Gelderlander van 28 november stond een interview met Nick. Hij kreeg een appartement in het Staatsliedenpark toegewezen, mede vanwege zijn goede motivatiebrief.

Op de Gelderlander.nl lezen we veel reacties op het feit dat Nick een motivatiebrief moest schrijven. Wij leggen daarom graag uit waarom we voor 4 van de in totaal 36 appartementen kozen voor deze methode van toewijzen.

Mix van jong en oud

In het Staatsliedenpark bouwen we op dit moment aan twee appartementencomplexen. Beide bestaan uit 18 appartementen. In beide complexen willen we graag een mix van jonge en oudere bewoners. Daarom zijn verschillende appartementen geadverteerd voor verschillende doelgroepen.

In het appartementencomplex waar Nick komt te wonen, verhuren we:

• 10 woningen aan huurders van WOONstichting Gendt die minimaal 55 jaar oud zijn
  • 4 woningen aan een bijzondere doelgroepen
  • 4 woningen aan jongeren tot 30 jaar die een rol willen spelen in het versterken van de samenhang in het appartementengebouw.

Voor deze laatste 4 appartementen hoorde onder andere een motivatiebrief tot de voorwaarden. WOONstichting Gendt heeft in 2016 goede ervaringen opgedaan met deze methode van toewijzing bij de nieuwbouw van het appartementencomplex in de Burchtgraafstraat.

Motivatiebrief en motivatiegesprek voor het Staatsliedenpark

Deze 4 appartementen werden ook geadverteerd in het regionale woningtoewijzingssysteem van Entree. In de advertentie werd de jongere woningzoekende gevraagd om door middel van een motivatiebrief toe te lichten ze zij zich zouden willen gaan inzetten voor de oudere bewoners.

De brieven zijn door twee medewerkers onafhankelijk van elkaar beoordeeld. Een van deze ervaren medewerkers werkt sinds kort bij WOONstichting Gendt en is niet woonachtig in deze regio. Beide medewerkers kwamen unaniem tot dezelfde kandidaten. Op deze wijze hebben we dit zo onafhankelijk mogelijk gedaan. Met deze kandidaten zijn daarna individuele gesprekken gevoerd over welke bijdrage zij voor hun oudere buren willen leveren. Op basis van de brief en het gesprek is vervolgens het appartement aan de desbetreffende jongere aangeboden.

Ook kansen voor andere jongeren in het project

WOONstichting Gendt begrijpt dat deze rol niet voor alle (jonge) woningzoekenden is weggelegd. Daarom zijn in het andere appartementencomplex 16 woningen verhuurd op basis van loting en meettijd. 2 woningen in dit complex zijn toegewezen aan bijzondere doelgroepen